Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.11.2020 10:00 - Тежък крайцер "Адмирал граф Шпее"/Битката при Ла Плата част II
Автор: drjosef Категория: История   
Прочетен: 690 Коментари: 1 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
image  Началото на войната. Пиратско ежедневие

Германското командване, пред все по-влошаващата се ситуация през лятото на 1939 г. и неизбежния сблъсък с Полша и нейните съюзници, Англия и Франция, планира да започне традиционна рейдерска война. Но флотът, чиито адмирали се разхождаха с концепцията за хаос в комуникациите, не беше готов да го създаде - само Deutschland и Admiral Graf Spee, които бяха постоянно в тясна експлоатация, бяха готови за дълго плаване в океана. Оказа се също, че ордите нападатели, преустроени от търговски кораби, са само на хартия. За да се спести време, беше решено да се изпратят два „джобни линейни кораба“ и да се доставят кораби в Атлантическия океан, за да им се осигури всичко необходимо. На 5 август 1939 г. Altmark напуска Германия за САЩ, където трябва да поеме дизелово гориво за Spee. Самият „джобен боен кораб“ напусна Вилхелмсхафен на 21 август под командването на капитан Цурзее Г. Лангсдорф. На 24-ти Deutschland последва своя сестра кораб, работещ заедно с танкера Westerfald. Областите на отговорност бяха разделени, както следва: Deutschland трябваше да оперира в Северния Атлантик, в района на юг от Гренландия - Graf Spee имаше ловни полета в южната част на океана.

Европа все още живееше спокоен живот, но на Лангсдорф вече беше наредено да спазва максималната тайна на движението, за да не алармира британците преди време. „Спи“ успя да се промъкне незабелязано първо до бреговете на Норвегия, а след това до Атлантика на юг от Исландия. Този маршрут, впоследствие внимателно охраняван от британски патрули, няма да бъде повторен от нито един германски нападател. Лошото време помогна на немския кораб да продължи да остава незабелязан. На 1 септември 1939 г. е открит „джобен боен кораб“ на 1000 мили северно от островите Кабо Верде. Имаше уговорена среща и беше проведена среща с „Altmark“. Лангсдорф беше неприятно изненадан, че екипът за снабдяване е открил и идентифицирал германския нападател чрез висока кулоподобна надстройка, която няма аналози на други кораби. Освен това самият Altmark е забелязан от Spee по-късно. Вземайки гориво и допълвайки екипа за снабдяване с артилерийски служители, Лангсдорф продължава да плава на юг, спазвайки пълна радиомълчание. "Шпи" спазва пълна секретност, избягвайки всякакъв дим - Хитлер все още се надява да разреши въпроса с Полша в стила на "Мюнхен 2.0" и затова не иска да разгневи британците преди време. Докато на „джобния боен кораб“ те чакаха инструкции от Берлин, екипът му, като взе предвид мнението на колегите от „Altmark“, започна да маскира кораба. От шперплат и платно зад предната кула на основния калибър е инсталирана втора, която придава на Шпее далечна прилика с бойния крайцер „Шарнхорст“. Може да се очаква, че подобна хитрост ще работи с капитаните на граждански кораби. И накрая, на 25 септември Лангсдорф получи свобода на действие - от централата дойде заповед. Ловецът вече можеше да стреля по дивеча и не само да го наблюдава от храстите. Доставчикът беше освободен и нападателят започна да патрулира по североизточното крайбрежие на Бразилия в района на пристанището Ресифи. На 28 септември първият път беше късметлия - след кратко преследване беше спрян британският 5-хиляден параход „Климент“, който изпълняваше крайбрежен полет от Пернамбуко до Баия. Когато се опитваха да изпратят първата си плячка на дъното, германците трябваше да се потят много: въпреки заложените експлозивни патрони и отворените Kingstones, параходът не потъна. Минаха две торпеда, изстреляни по него. След това те влязоха в действие 150-мм оръдия и, харчейки скъпоценни снаряди, упоритият англичанин най-накрая беше изпратен на дъното. Войната току-що беше започнала и двете страни все още не бяха натрупали безпощадна свирепост. Лангсдорф се свърза с крайбрежната радиостанция и посочи координатите на лодките, в които бяха членовете на екипажа на Климент. Въпреки това, това не само разкри местонахождението на нападателя, но и помогна на врага да го идентифицира. Фактът, че в Атлантическия океан е действал мощен германски военен кораб, а не въоръжен „хукстър“, алармира британското командване и то бързо реагира на заплахата. За търсене и унищожаване на германския „джобен боен кораб“ са създадени 8 тактически бойни групи, които включват 3 бойни крайцера (британският Rhinaun и френския Dunkirk и Strasbourg), 3 самолетоносача, 9 тежки и 5 леки крайцера, не преброяване на корабите, участващи в ескортирането на атлантически конвои. Във водите, където Лангсдорф щеше да работи, тоест в Южния Атлантик, и трите групи му се противопоставиха. Две от тях не представляват ненужна заплаха и се състоят от общо 4 тежки крайцера. Среща с група "К",На 5 октомври Шпе спечели втория си трофей, британския параход "Нютон Бийч", на линията Кейптаун - Фрийтаун. Заедно с товара царевица германците се сдобиха с непокътната английска корабна радиостанция със съответната документация. На 7 октомври параходът „Ашли“, който превозваше сурова захар, стана жертва на нападателя. Съюзническите кораби активно издирваха грабител, дръзнал да се изкачи в Атлантическия океан, в този „стар английски двор“. На 9 октомври самолет от самолетоносача „Арк Роял“ откри голям танкер, плаващ на запад от островите Кабо Верде, който се идентифицира като американския транспорт „Делмар“. Тъй като никой не придружаваше самолетоносача освен Ринаун, адмирал Уелс реши да не извършва обиски и да следва предходния курс. Така доставчикът на Altmark избегна съдбата да бъде унищожен в самото начало на пътуването си. Извън пътя на транспорта се премества в южните ширини. На 10 октомври „джобният боен кораб“ спря голям транспортен „ловец“, превозващ различни хранителни запаси. След като го потъна, „Spee“ на 14 октомври се срещна с почти изложената „Altmark“, на която прехвърли затворници и храна от пленените британски кораби. След като попълни запасите от гориво, Лангсдорф продължи операцията - на 22 октомври рейдърът спря и потопи 8-хилядния рудоносител, който обаче успя да подаде сигнал за бедствие, който беше получен на брега. Страхувайки се да бъде открит, Лангсдорф решава да промени сферата си на дейност и да опита късмета си в Индийския океан. За първи път от началото на кампанията, след като се свързва със централата в Берлин и информира, че планира да продължи кампанията до януари 1940 г., на 4 ноември, Шпее заобикаля носа на добрата надежда. Той се придвижи към Мадагаскар, където се пресичаха големи морски плавателни съдове. На 9 ноември при кацане в бурно море корабният разузнавателен самолет Ar-196 е повреден, което оставя „джобния боен кораб“ дълго време без очи. Надеждата за богата плячка, на която германците бяха разчитали, не се сбъдна - едва на 14 ноември малкият моторен кораб „Африканска черупка“ беше спрян и наводнен.

На 20 ноември адмирал Граф Шпее се завърна в Атлантическия океан. 28 ноември - ново среща с Altmark, приятно за екипажа, изтощен от безплодната кампания, от която те взеха гориво и подновиха доставките на провизии. Лангсдорф решава да се върне към успешните води за своя кораб между Фрийтаун и Рио де Жанейро. Попълненият кораб вече можеше да продължи да пътува до края на февруари 1940 г. Неговите двигатели бяха преработени и авиомеханиците най-накрая успяха да върнат разузнавателния самолет към живота. С летящия Арадо нещата се оправиха - на 2 декември беше потопен турбо корабът Doric Star с товар вълна и замразено месо, а на 3 декември 8000-ият Тайроа, който също транспортираше овнешко в хладилници. Лангсдорф отново решава да смени крейсерската зона, като избира за това устието на река Ла Плата. Буенос Айрес е едно от най-големите пристанища в Южна Америка, и няколко английски кораба, призовавани тук почти ежедневно. На 6 декември "Адмирал Граф Шпее" се среща за последно със своя доставчик "Altmark". Възползвайки се от тази възможност, „джобният боен кораб“ провежда артилерийски учения, като избира свой танкер за цел. Резултатът им беше изключително притеснен от старшия артилерист на кораба фригатенкапитан Ашер - персоналът на системата за управление на огъня за два месеца бездействие показа много посредствено ниво на техника. На 7 декември, отвеждайки над 400 затворници, "Altmark" се разделя завинаги със своето отделение. Към вечерта на същия 7 декември германците успяват да заловят последния си трофей - парахода „Стреоншал“, натоварен с жито. Намерените на борда вестници съдържаха снимка на британския тежък крайцер „Къмбърланд“ в камуфлаж. Беше решено да се компенсира за него. "Spee" е пребоядисан, и върху него е монтиран фалшив комин. Лангсдорф планирал, тъпчейки Ла Плата, да се върне в Германия. Историята обаче се оказа по различен начин.

Британската крейсерска сила „G“ на комодор Хареуд, подобно на упорити ловни кучета, следващи следите на вълк, отдавна е плавала по Южния Атлантик. В допълнение към тежкия крайцер Exeter, Commodore може да разчита на два леки крайцера - Ajax (флота на Нова Зеландия) и същия тип Achilles. Условията за патрулиране на групата на Херууд са може би най-трудните - най-близката британска база, Порт Стенли, е на повече от 1000 мили от района на операциите на неговия комплекс. След като получи съобщение за смъртта на „дорическата звезда“ край бреговете на Ангола, Херууд логично изчисли, че германският нападател ще се втурне от крайбрежието на Африка в Южна Америка до най-„зърнения“ регион за плячка - в устието на Ла Плата. Със своите подчинени той отдавна беше разработил боен план в случай на среща с „джобен боен кораб“ - да се приближава упорито, за да се възползва максимално от многобройната 6-инчова артилерия на лекия крайцер. На 12 декември сутринта и трите крайцера вече бяха край бреговете на Уругвай (Exeter беше привикан набързо от Порт Стенли, където се подлагаше на профилактична поддръжка).

"Spee" се движеше към приблизително същата област. На 11 декември бордовият му самолет беше окончателно деактивиран по време на кацане, което вероятно играе важна роля в събитията, настъпили по-късно.



Тагове:   англия,   война,   ВВС,


Гласувай:
0



1. morskipesni - Крайцерите, линкорите и цялата тая бутафория
04.11.2020 18:31
е намачкана от съюзниците на плоски питки и навряна под вратата на гросадмирал Редер. Провалът му е съразмерен с тоя на Паулус- сдава през 1943и е заклеймен от Фюрера като предател и негодник.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: drjosef
Категория: Лични дневници
Прочетен: 21356
Постинги: 18
Коментари: 20
Гласове: 85
Архив